Missie, visie en strategie
Iedere dag zijn alle medewerkers bezig met het verwezenlijken van de missie van uw onderneming. Of niet? Vaak creëren medewerkers een eigen beeld van datgene wat van belang is. Welke rol speelt de missie en de visie in uw onderneming?
Succesvol ondernemen op een volle markt
De meeste markten zijn overvol. Denk bijvoorbeeld aan de kledingbranche, waar het een komen en gaan is van winkels. Toch hoeft een bomvolle afzetmarkt geen probleem te zijn. Ook zijn er organisaties die alles doen(of heel veel) voor iedereen. Ze leveren een breed scala van producten en diensten en hun doelgroep is breed of niet geformuleerd. Hierdoor is hun marktpotentieel in een volle markt maximaal, luidt de redenering.
Maar is dit wel zo? Dit lijkt op het eerste oog een slimme strategie, maar niets is minder waar. Doordat er geen of nauwelijks kleur wordt bekend, wordt het aanbod van deze organisaties als doorsnee en standaard beschouwd, met alle consequenties van dien.
Dit zijn ook de organisaties die ‘klagen’ dat er zoveel concurrentie is. En het leuke is: deze ‘moordende concurrentie’ is het resultaat van niet kiezen. Want concurrentie kies je uiteindelijk helemaal zelf uit. Dan maar liever kiezen voor een ‘gat in de markt’.
Vijf tips om u te onderscheiden van de concurrentie.
Projectmanagement is een vak apart
Het is vaak al een hele kunst om de vaart in een project te krijgen, ongeacht of het om grotere of kleinere projecten gaat. Het is misschien nog moeilijker om er daarna de vaart in te houden. De meeste projecten mislukken dan ook. Hier zijn enkele nuttige tips:
Succesfactoren bij interim-management
Bij menig organisatieverandering wordt een interim-manager ingehuurd. Blijft de opdrachtgever te veel op afstand, dan leidt dit vaak tot teleurstellende resultaten. Er blijken vijf factoren te zijn die het verschil maken tussen falen en succes bij interim-management. Succesvolle opdrachtgevers onderscheiden zich op de volgende punten.